Recept volkoren brood

Dit is mijn favoriete recept van een volkoren brood, alleen al van de geuren die uit mijn keuken komen wordt ik al vrolijk. Heerlijk voor de zondag lunch!

Ingrediƫnten:

500 gram volkoren meel
14 gram zout
7 gram gedroogde gist
1 theelepel suiker
1 eetl zonnebloemolie
350 ml handwarm water

Stop alle ingrediƫnten in een grote kom, alles goed mengen en het deeg kneden. Met de hand duurt het kneden ongeveer 10 min, zelf gebruik ik meestal de mixer met deeghaken en ben je in 5 min klaar.
Zet de kom met het deeg op een warme plek, afgedekt met een schone, nat gemaakte theedoek (ik gebruik hiervoor meestal de oven door deze even op een lage temperatuur aan en dan weer uit te zetten. Het moet lekker warm zijn, maar zeker niet gloeiend heet). Laat het deeg rijzen tot de omvang is verdubbeld. Meestal duurt dat ongeveer 1 uur. 

Kneed het deeg opnieuw voor een paar minuten met de hand en vorm er een brood van. Leg het op een verwarmde en ingevette bakplaat of in een warm, ingevet broodblik en bestrooi het licht met wat bloem. Dek het deeg af met de theedoek en laat het 30 min rijzen op een warme plek. Zet het deeg in een voorverwarmde oven op 220 Gr. C en bak het voor ongeveer 30-45 minuten. Haal het brood voorzichtig van de bakplaat of het broodblik en laat het afkoelen op een rooster.

Reacties

  1. Kan de suiker ook weggelaten worden of eventueel vervangen worden door ahornsiroop?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts